Komunikat prasowy

Klient

Kontakt

Trudniej o now(sz)e auto na wakacje

Dłuższe dni, wiosenne słońce oraz wizja powszechnych szczepień pozwalają z większym optymizmem planować wakacje. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Automarket.pl, plany wyjazdowe deklaruje 77,5 proc. dorosłych Polaków. Blisko połowa z nich (42,5 proc.) wie już na pewno, że w podróż wyruszy własnym autem, a zastanawia się nad tym kolejnych 38 proc. respondentów. Tylko 22,5 proc. osób jednoznacznie deklaruje, że w tym roku w ogóle nie wyjedzie na wakacje.

Jednym z powodów, dla których część badanych[i] nie zdecydowała jeszcze, czy pojedzie na wakacje swoim autem jest przekonanie, że posiadany samochód nie nadaje się na dłuższe wyprawy.

Do takich wątpliwości przyznaje się ponad 1/3 badanych: co trzecia osoba z tej grupy ma auto za małe, by pomieścić wszystkie potrzebne bagaże i pasażerów, a co czwarta wskazuje na awaryjność, czy niepewność sprawności samochodu w dłuższych podróżach. Co piąta osoba niezadowolona z własnego auta na wakacjach, narzeka, że samochód jest nieekonomiczny („dużo pali”) i nie nadaje się do jazdy w terenie lub na gorszej nawierzchni podczas wakacyjnych eskapad.

Apetyt na samochód rośnie przed wakacjami

Ze względu na te obawy, coraz więcej klientów indywidualnych interesuje się wymianą auta na nowe (lub przynajmniej nowsze). Jak wynika z danych[ii] opracowanych przez ekspertów Szkoły Głównej Handlowej, popyt na auta utrzymuje się od ponad roku na nieprzeciętnie wysokim poziomie.

– Im bliżej wakacji, tym wzrost ten jest bardziej widoczny, ponieważ część klientów indywidualnych chce pojechać na urlop świeżo zakupionym autem. Wiemy to nie tylko z rozmów z klientami, ale widzimy także w wynikach wyszukiwania na naszej platformie. Jak wynika z przeprowadzonego przez nas badania, 40% klientów przyznaje, że poszukuje auta z uwagi na problemy techniczne obecnie posiadanego pojazdu – komentuje Krzysztof Blinowski z platformy Automarket.pl, która oferuje samochody nowe i używane wraz z finansowaniem.

Na wzrost popytu przed wakacjami nakłada się ograniczenie w podaży aut używanych, ponieważ w pandemii firmy mniej chętnie wymieniały samochody na nowe. W ubiegłym roku występowały czasowe ograniczenia produkcji, wynikające z lockdownów i problemów w dostawie komponentów.

 – Rynek wyraźnie się zmienia – dostęp do nowszych (do 5 lat) aut jest bardziej ograniczony, a popyt wciąż wysoki, obserwujemy więc wzrost cen. Nawet w takiej sytuacji w branży, na Automarket.pl staramy się stale poszerzać ofertę – na naszej platformie dostępnych jest wiele nowszych samochodów. Porównując dane z końca zeszłego roku oraz te z pierwszego kwartału, obserwujemy duży wzrost zainteresowania klientów. Pomimo pandemii, odnotowujemy kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby zapytań o pojazdy dodaje Krzysztof Blinowski.

Po samochód do internetu

W nowej rzeczywistości konsumenci cenią sobie możliwość zdalnych zakupów i spodziewają się, że oferta e-commerce będzie obejmowała coraz więcej dóbr i usług. Branża sprzedaży aut dotychczas opierała się powyższemu trendowi, jednak w drugim roku pandemii już co piąty Polak oczekuje, że będzie miał możliwość zakupu samochodu przez internet. 

Większa część naszej sprzedaży to auta używane. Jeszcze 2-3 lata temu trudno było sobie wyobrazić sytuację, w której klient „wyklikuje” używany samochód z dostawą pod drzwi – tymczasem coraz częściej realizujemy takie transakcje. Na pewno wpływ na to ma nie tylko obawa przed koronawirusem, ale też zmiana oferty. Pojawienie się platformy integrującej finansowanie oraz możliwość zakupu z puli aut, które przeszły szczegółową, wielostopniową kontrolę techniczną i mają roczną gwarancję po prostu zmienia reguły gry. Do tej pory poszukiwanie samochodu w internecie wiązało się z obawami – np. o ukryte wady auta – oraz angażowaniem do pomocy znajomych, którzy interesują się motoryzacją. Teraz przez internet samochód mogą kupić – bezpiecznie i samodzielnie właśnie ci, którzy oczekują, że używane auto też musi być niezawodne i zadbane – komentuje Krzysztof Blinowski.

Nieprzewidywalność pandemicznych realiów uczy umiejętności szybkiej adaptacji – zarówno klientów, jak i dostawców dóbr i usług. Dobrym posunięciem dla tych, którzy wciąż wahają się, czy posiadane auto sprawdzi się na wakacjach, będzie kupno nowego samochodu już teraz. Szybki zakup ułatwią dynamicznie rozwijające się usługi platform sprzedaży, a sprawna decyzja pozwoli wyprzedzić rosnące ceny i cieszyć się bezawaryjnymi, bezpiecznymi wakacjami.

 

[i] Badanie przeprowadzone w dniach 13-14 kwietnia 2021 r. przez SW Research metodą wywiadów online (CAWI).

[ii] S. Dudek, Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, badania okresowe z cyklu „Kondycja gospodarstw domowych”, 2020 r., https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KAE/struktura/IRG/publikacje/Strony/Kondycja-gospodarstw-domowych.aspx.

 

***

Automarket.pl to pierwsza polska bankowa platforma online oferująca samochody nowe i używane w różnych formach finansowania. Właścicielem serwisu jest PKO Leasing Spółka Akcyjna, Al. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza 20, 93-281 Łódź Sąd Rejonowy dla Łodzi Śródmieścia, XX Wydział Krajowego Rejestru Sądowego, KRS 0000022886, NIP 725-17-35-694, BDO: 000009724 Kapitał zakładowy 347 855 660 zł (w całości wpłacony). Duży przedsiębiorca w rozumieniu Ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (Dz.U.2019.118 tj. z dnia 2019.01.21 z późniejszymi zmianami).

drukuj