Komunikat prasowy

Klient

Kontakt

Na co zwrócić uwagę przy wyborze przedszkola dla dziecka z autyzmem?

Przedszkole wywiera duży wpływ na rozwój dziecka – uczy nowych umiejętności, stwarza okazje do poznawania nowych czynności oraz komunikacji z innymi dziećmi.Dlatego wybór odpowiedniej placówki to nie lada wyzwanie.Szczególnie dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu, którzypodejmując decyzję dotyczącą przedszkola, powinni wziąć pod uwagę trzy znaczące elementy – indywidualne podejście do podopiecznych, umiejętność nauki skutecznych metod komunikacji oraz stosowaną w placówce metodę nauczania.

Dziecko w nowym miejscu powinno czuć się bezpiecznie orazmieć warunki do prawidłowegorozwoju. Poniższe wskazówki podpowiedzą, na jakie elementy wartozwrócić szczególną uwagę przy wyborze właściwego przedszkola:

  1. Indywidualne podejście do podopiecznego

Nauczyciel powinien dobrze poznać nowego podopiecznego – jego mocnei słabe strony, a także preferencje. Każde dziecko z autyzmem jest inne, dlatego ważną kwestią jest, aby miało indywidualnie dobrane i rozwijane umiejętności kluczowe, które gwarantują osiąganie rozwoju w kolejnych etapach edukacyjnych.

  1. Znajomość metod nauki skutecznej komunikacji

Autyzm to zburzenie charakteryzujące się problemami w komunikacji, a nie zaburzeniami mowy. Nauczyciel, który będzie pracować z dziećmi z autyzmem powinien umieć dobrać skuteczne programy komunikacji i w razie potrzeby wesprzeć rodziców w podjęciu decyzji o wprowadzeniu systemu wspierającego rozwój mowy.

  1. Efektywne nauczanie podopiecznych

Sposobynauki dzieci z autyzmem w przedszkolu powinny przede wszystkim bazować na indywidualnym procesie uczenia. Przedszkole powinno korzystać z metod, których skuteczność jest udowodniona w badaniach naukowych. Istnieje szereg terapii, które skupiają się na rozwijaniu funkcjonalnych umiejętności komunikowania się. Na przykład  PECS, która za pomocą sześciu faz treningowych, czyli konkretnych rozwiązań i strategii, rozwija zdolność komunikacji za pomocą obrazków.

PECS jest skutecznym i funkcjonalnym systemem komunikacji dla wszystkich tych osób, które nie mówią lub u których rozwój mowy jest zaburzony. Metoda wspiera rozwój umiejętności kluczowych, niezbędnych do tego, aby osoby z autyzmem zyskały szeroko rozumianą samodzielność w różnych środowiskach i dziedzinach życia.mówi Magdalena Kaźmierczak, Dyrektor Kliniczny w PyramidEducationalConsultantsof Poland.

Metoda PECS może być stosowana wszędzie tam, gdzie pojawia się potrzeba komunikacji – nie tylko w przedszkolu, ale również w domu, gdzie może być również kontynuowana przez rodziców dzieci ze spektrum autyzmu.

Pyramid Educational Consultans of Poland to jedyny ośrodek w Polsce szkolący oraz wydający certyfikaty Terapeuty oraz Superwizora PECS. Tworzą go eksperci, którzy posiadają wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w zakresie stosowania metody PECS. To oni czuwają nad wprowadzaniem jej zgodnie z wymaganymi standardowymi protokołami.
drukuj