Komunikat prasowy

Klient

Kontakt

Nieetyczny reklamodawca przegrywa kolejną sprawę w sądzie; będzie wniosek o ogłoszenie upadłości

  • Firma Waterius Sp. z o.o., którą sąd w 2018 roku zobowiązał do przeprosin i zapłaty 60.000 zł za opublikowanie niezgodnej z dobrymi obyczajami reklamy słodzonego napoju Devil Energy , przegrała kolejną sprawę sądową ze Stowarzyszeniem Twoja Sprawa
  • W efekcie ma zapłacić dodatkowo 30.000 złotych oraz 2.000 zł za każdy dzień opóźnienia w opublikowaniu przeprosin za wspomnianą reklamę
  • STS zapowiada złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości firmy
  • Ponadto Stowarzyszenie zapowiada pozew za kolejną reklamę, która seksualizuje postać małego chłopca

W 2018 roku na profilu facebookowym Devil Energy opublikowano reklamę z wizerunkiem kobiety klęczącej przed mężczyzną nawiązując do seksu oralnego. W wyniku pozwu złożonego przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa przeciwko firmie Waterius Sp. z o.o., sąd rejonowy w Legnicy uznał, że reklama była niezgodna z dobrymi obyczajami i zasądził od spółki kwotę 60.000 złotych na rzecz jednej z organizacji społecznych wspierających polską młodzież ze Wschodu, oraz nakazał opublikowanie przeprosin na facebookowym profilu Devil Energy.

Do dzisiaj prawomocny wyrok sądu nie został wykonany przez Waterius. Co więcej, na facebookowym profilu Devil Energy pojawiła się informacja, że przeprosiny nie zostaną opublikowane. Spółka nie zapłaciła również pieniędzy na cel społeczny. W związku z tym, Stowarzyszenie Twoja Sprawa zainicjowało kolejną sprawę i uzyskało właśnie korzystne dla siebie orzeczenie. 

Sąd tym razem nie tylko zasądził 30.000 zł jako sankcję za niewykonanie przez Waterius wcześniejszego wyroku, ale co więcej, zobowiązał Waterius do publikacji przeprosin pod rygorem ukarania kwotą 2.000 zł za każdy dzień zwłoki. W związku z tym, każdy kolejny miesiąc zwłoki w publikacji wyroku będzie kosztował spółkę kwotę 60.000 zł. Orzeczenie nie jest jeszcze prawomocne.

Jeżeli Waterius Sp. z o.o. w dalszym ciągu nie zastosuje się do orzeczeń sądów i nie zapłaci całości należności, w imieniu Stowarzyszenia Twoja Sprawa wkrótce złożymy wniosek o ogłoszenie upadłości spółki i będziemy badać możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności władz spółki – deklaruje mec. Katarzyna Paczuska-Tokarska z kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, która reprezentowała Stowarzyszenie pro bono w tej sprawie. 

Stowarzyszenie Twoja Sprawa zapowiada także podjęcie kroków prawnych w związku z kolejną reklamą opublikowaną na profilu facebookowym napoju Devil Energy. Chodzi o reklamę, która utrzymana jest  w podobnej konwencji jak poprzednie, lecz tym razem postacią, która w niej występuje jest mały chłopiec oraz hasło: „Roman już wie, co niedługo będzie miał w ustach”. Spółka próbuje tę skandaliczną kreację, która oburzyła wiele osób, tłumaczyć rzekomą kampanią społeczną na temat konsumpcji napojów energetycznych przez dzieci. Zdaniem Stowarzyszenia Twoja Sprawa wykorzystywanie dzieci w sposób seksualizujący je nie może być akceptowane w branży reklamowej. Skarga do Rady Reklamy została już złożona przez Stowarzyszenie.

Obecnie Stowarzyszenie Twoja Sprawa ustala, czy i tym razem za opublikowanie reklamy odpowiada Waterius, czy inny podmiot z sieci spółek powiązanych z Jolantą Hauzer. Strona internetowa, do której kieruje facebookowy profil Devil Energy, nie zawiera jasnych informacji na temat podmiotu ją prowadzącego, co dodatkowo niekorzystnie świadczy o całym przedsięwzięciu.

Wszystko wygląda mało profesjonalnie, a co więcej jest niezgodne z polskim prawem, które nakazuje identyfikować podmioty prowadzące tego typu strony internetowe – podkreśla Izabela Karska ze Stowarzyszenia. Prawnicy Stowarzyszenia zapowiadają dalsze kroki prawne wobec podmiotów odpowiedzialnych.

Stowarzyszenie Twoja Sprawa (STS) zajmuje się ochroną dzieci i młodzieży przed niekontrolowanym i zbyt łatwym dostępem do pornografii. Podejmuje również działania, które eliminują z przestrzeni publicznej wszelkie przejawy obsceniczności, seksualizacji i uprzedmiotowienia kobiet, wulgarności oraz szeroko rozumianego naruszenia dobrych obyczajów w reklamie i mediach. Realizuje te działania poprzez działania prawne, edukację i popularyzację aktualnych badań naukowych na temat szkodliwego wpływu pornografii na dzieci i młodzież. Dla rodziców, STS opracowało materiały edukacyjne oraz specjalne szkolenie pt. „Jak chronić dziecko przed pornografią”.

Szczegóły dotyczące organizacji szkoleń dostępne są na stronie www.opornografii.pl, a także www.twojasprawa.org.pl.

drukuj